خلاصه نمایشنامه رومئو و ژولیت
عناوین
Toggleدرباره کتاب
- عنوان اصلی: Romeo and Juliet
- نویسنده: ویلیام شکسپیر
- سال انتشار: ۱۵۹۷
- ژانر: کلاسیک، نمایشنامه، داستان عاشقانه
- امتیاز کتاب: ۳.۷۴ از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com)
درباره نویسنده
ویلیام شکسپیر (1564-1616) نمایشنامه نویس، شاعر و بازیگر انگلیسی بود که به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان زبان انگلیسی و یک شخصیت برجسته در ادبیات جهان شناخته میشود. شکسپیر که در استراتفورد آپون آون انگلستان متولد شد، مجموعه وسیعی از آثار را نوشت که شامل نمایشنامههای نمادینی مانند «رومئو و ژولیت»، «هملت»، «مکبث» و «اتللو» است. نمایشنامههای او طیف گستردهای از مضامین را در بر میگیرد و عشق، تراژدی، جاهطلبی، قدرت و پیچیدگیهای انسانی را بررسی میکند. درک عمیق شکسپیر از ماهیت انسان در شخصیت پردازیهای پیچیده و استفاده استادانه از زبان مشهود است و باعث میشود آثارش با مخاطبان در فرهنگها و نسلها طنین انداز شود.
تأثیر شکسپیر بر زبان انگلیسی بیاندازه است، زیرا او کلمات و عبارات متعددی را معرفی کرد که امروزه به عنوان رایج تبدیل شدهاند. سهم او در کانون ادبی و تئاتر بینظیر است و آثارش همچنان در سراسر جهان به صحنه میروند و مورد مطالعه قرار میگیرند. فراتر از دستاوردهای هنری او، میراث شکسپیر در توانایی او در تسخیر جوهر شرایط انسانی، انعکاس در حقایق جهانی و احساسات بی زمان نهفته است. نمایشنامههای او نه تنها سرگرم کننده است، بلکه بینش عمیقی را در مورد پیچیدگیهای وجود انسان ارائه میدهد و او را به چهرهای مشهور و ماندگار در تاریخ ادبیات تبدیل میکند.
برای مشاهده همه کتابهای شکسپیر روی این لینک کلیک کنید.
خلاصه کتاب
دقت: اینجا داستان کتاب لو میره، به همین دلیل میتونی فقط نکات کلیدی کتاب رو بخونی.
«رومئو و ژولیت» نمایشنامهای تراژیک است که در شهر ورونا ایتالیا در قرن شانزدهم میگذرد. داستان حول محور دو عاشق جوان از خانوادههای متخاصم به نامهای مونتاگ و کاپولت میچرخد که عشقشان با هنجارهای اجتماعی و انتظارات زمانشان هماهنگی ندارد.
مقدمه: رمانس پرشور و غم انگیز دو جوان عاشق را تجربه کنید.
با این کلام نمادین، یک گروه کر ما را به تراژدی رومئو و ژولیت فرا میخواند: “دو خانواده، هر دو از نظر وقار یکسان، در ورونای منصف و عادل، جایی که صحنهی نمایش در آن قرار دارد”.
متأسفانه، انصاف ورونا با اتفاقات درون دیوارهای آن مطابقت ندارد. دو خانواده، مونتاگها و کاپولتها، در یک خصومت دیرینه گرفتار شدهاند که در حال تهدید به خصومت های تازه است.
در مقابل این پسزمینه، گروه کر به ما میگوید «یک جفت عاشق ستارهدار*» وجود دارد، یکی از هر طرف درگیری. ما از همان ابتدا میآموزیم که مرگ این دو عاشق همان چیزی است که “نزاع والدین” آنها را پایان میدهد.
*یک جفت عاشق ستارهدار یعنی دو فرد که عمیقا عاشق هم هستند اما سرنوشت آنها توسط ستارگان نفرین شده است.
اما چگونه این اتفاقات رخ میدهند؟ این چیزی است که در این خلاصه میخوانید. با ما همراه باشید تا با این دو خانوادهی متخاصم آشنا شویم و سفر آنها را در عشق و نفرت دنبال کنیم.
صحنهی اول
نمایشنامه با نزاع خیابانی بین خادمان خانوادههای مونتاگ و کاپولت آغاز میشود و خصومت ریشهدار بین دو خانواده را برجسته میکند. دو مرد مسلح، که خدمتکاران خانهی کاپولت (Capulet) هستند، در یکی از خیابانهای شهر ایستادهاند. آنها انزجار خود را نسبت به «سگهای» خانه مونتاگ، دشمنان قسم خورده و ابدی خود، که به زودی خودشان به صحنه میرسند، ابراز میکنند.
به سرعت شمشیرها کشیده میشود و بین هر دو طرف دعوا در میگیرد. همانطور که ضربات زده میشوند، بنوولیو (Benvolio)، یکی از خویشاوندان خانهی مونتاگ، سعی میکند جلوی نزاع را بگیرد، اما موفق نمیشود.
سپس تیبالت (Tybalt) از خانهی کاپولت نیز وارد میشود. برخلاف بنوولیو، او به مبارزه میپیوندد. او درخواستهای بنوولیو برای کمک را به سخره میگیرد، تیبالت میپرسد: “چه… صحبت از صلح؟”. “من از این کلمه متنفرم، همانطور که از جهنم، همه مونتاگها و تو متنفرم.”
دیوانگی همچنان به اوج خود ادامه میدهد تا اینکه سرانجام اسکالوس (Escalus)، شاهزادهی ورونا (Verona)، با قطارش وارد میشود. او این “دشمنان صلح” را محکوم میکند و به آنها دستور میدهد که جنگ را متوقف کنند. او هشدار میدهد که هر کس دوباره آرامش ورونا را بر هم بزند به قتل میرسد و اعمال خشونت آمیز بعدی مجازات اعدام خواهد داشت.
با کوتاه شدن درگیری، همه خارج میشوند و فقط بنوولیو میماند. او توسط خویشاوند مونتاگی و دوست خود، رومئو، ملاقات میکند. بنوولیو متعجب است که «چه غم و اندوهی است که ساعتهای رومئو را طولانیتر میکند»، رومئو اخیراً عجیب رفتار میکند، شبهایش را با گریه در بیشهی چنار میگذراند و روزهایش را در اتاقش میماند.
رومئو پاسخ میدهد این عشق است، عشق نافرجام. همانطور که آنها صحبت میکنند، رومئو متوجه عواقب دعوای اخیر میشود و پیدایش آن را نه تنها به خصومت، بلکه بیشتر به محبت نسبت میدهد. رومئو تلاش میکند تا ماهیت عشق را با استفاده از یک سری عبارات متناقض (oxymoron) توصیف کند: «سبکی سنگین»، «بیهودگی جدی»، «پر وزن بودن سرب»، «آتش سرد» و غیره.
در همین حال، لرد کاپولت، رئیس خانهی مخالف، با پاریس (Paris)، یکی از خویشاوندان شاهزاده اسکالوس (Prince Escalus) صحبت میکند. پاریس به این فکر میکند که کاپولت در مورد احتمال ازدواج او با دختر کاپولت، ژولیت، چه فکر میکند. کاپولت مردد است، زیرا ژولیت جوان است و فقط سیزده سال دارد. با این حال، اگر پاریس موفق شود دل دخترش را به دست آورد، با ازدواج آنها موافقت خواهد کرد.
سپس کاپولت شروع به فرستادن دعوتنامههای متعدد برای یک مهمانی در آن شب میکند، و رومئو یکی از دریافتکنندگان آن دعوتنامهها است. بنوولیو او را تشویق میکند که برود و دختران دیگرِ در مهمانی را با عشقش، روزالین مقایسه کند. بنوولیو معتقد است که این کار به رومئو ثابت میکند که روزالین چندان هم خاص نیست. رومئو احساس میکند که این غیرممکن است، اما با همراهی بنوولیو و بهترین دوست رومئو، یعنی مرکوشیو (Mercutio)، موافقت میکند که به مهمانی برود.
در راه مهمانی، رومئو میگوید که عاقلانه نیست که آنها در مهمانی شرکت کنند، چراکه شب قبل خواب بدی در مورد آن دیده است. مرکوشیو او را به چالش میکشد و میگوید که رویاها «فرزندان یک مغز بیکار هستند، و جز از خیالات باطل زاییده نشدهاند». او در مقایسه با رومئوی خرافاتی که از “پیش بینیهایی از نحوهی قرار گرفتن ستارهها” میترسد، بدبین است. شک و تردید مرکوشیو به شدت با تمایلات خرافی رومئو که نگرانیهایی در مورد پیش بینی پیامدهای کیهانی دارد، در تضاد است.
با شروع مهمانی، رومئو بلافاصله با دیدن ژولیت تحت تأثیر قرار میگیرد و از خدمتکار میپرسد که او کیست. از آنجایی که مهمانان نقاب زدهاند، خدمتکار ژولیت را تشخیص نمیدهد. رومئو به طور شگفتی شروع به ستایش او میکند: “اوه، او به مشعلها میآموزد که درخشان بسوزند!” او متعجب است که آیا تا به حال واقعاً عاشق بوده است یا خیر!!
رومئو به ژولیت نزدیک میشود و دست او را میگیرد. پس از تبادل کلام محبت آمیز، لبهای او را میبوسد. سپس برای بار دوم او را میبوسد، اما در اینجا، پرستار ژولیت حرفش را قطع میکند و به او میگوید که مادرش منتظرش است. رومئو متوجه میشود که ژولیت یک کاپولت است، و اکنون “زندگی او متعلق به دشمن او است.”
مهمانی به پایان میرسد. در نهایت، درست قبل از اینکه همه به رختخواب بروند، ژولیت از پرستارش درباره مردی که او را بوسید میپرسد. پرستار به ژولیت میگوید که نام او رومئو است، تنها پسر لرد مونتاگ، دشمن خانوادهی او. ژولیت فریاد میزند: “تنها عشق من از تنها نفرت من سرچشمه گرفت!” او از این که میبیند عاشق “دشمن قسم خوردهی خانوادهی خود” است، وحشت زده میشود.
صحنهی دوم
در آن شب، رومئو درست بیرون محوطه کاپولت سرگردان است، به امید دیدار دوبارهی ژولیت. مرکوشیو و بنولیو به دنبال او میآیند، اما رومئو پنهان میماند.
سپس، بالای سر او، ژولیت در پنجرهی اتاقش ظاهر میشود. رومئو با حسرت گریه میکند و میگوید: “اما نرم، کدام نور از پنجره آن طرف میشکند؟”. او با ابراز ستایش میگوید: “اینجا مشرق است و ژولیت خورشید است.” رومئو چشمها و گونههای ژولیت را با اجرام آسمانی مقایسه میکند و آنها را ستارگانی با چنان درخشندگی توصیف میکند که اگر آسمانها را زینت میدادند، پرندگان شب را با روز اشتباه میگرفتند و با شکوه خود آواز میخواندند.
ژولیت که متوجه نمیشود رومئو پایین ایستاده است، میگوید: “ای رومئو، رومئو، تو چرا رومئو هستی؟” او از این واقعیت که رومئو یک مونتاگ است و او یک کاپولت است ناراحت است. برای او مضحک به نظر میرسد که نام، تنها چیزی است که آنها را از هم جدا میکند. او با خود میگوید: “در یک نام چیست؟”. «آنچه را که ما گل رز مینامیم، هر نام دیگری نیز داشت، به همان اندازه بوی مطبوعی میداشت.» اگر رومئو رومئو نامیده نمیشد، او به همان اندازه فوق العاده بود و آنها میتوانستند با هم باشند.
می خواهید ادامه خلاصه نمایشنامه رومئو و ژولیت را مطالعه کنید؟
با فعال سازی عضویت ویژه، به خلاصه کامل این کتاب و 100 ها کتاب دیگر دسترسی داشته باشید.
ارتقاء عضویت
دیدگاهتان را بنویسید